skrzynie biegów

Czy sprzęgło ma wpływ na skrzynię biegów?

Czy sprzęgło ma wpływ na skrzynię biegów?

Sprzęgło to bardzo istotny element w całym wyposażeniu mechanicznym samochodu. Odpowiada za przekładanie ruchu obrotowego silnika na skrzynie biegów. Jeśli nasz samochód jest sprawny, to powinien charakteryzować się płynną zmianą biegów. Jak wszystko, co składa się na budowę samochodu, tak również sprzęgło po pewnym czasie ulega zużyciu. Powodem jest krótkotrwałe tarcie okładzin sprzęgła o fakturę koła zamachowego silnika.

Duże znaczenie ma także sposób użytkowania sprzęgła. Duża część kierowców jeździ na tak zwanym ‘półsprzęgle’, co niestety ma negatywny wpływ na funkcjonowanie. Kolejną opcją, która może osłabić nasze sprzęgło, jest wciskanie pedała podczas jazdy na jednym biegu, które w konsekwencji osłabia docisk. Wyciek oleju również ma ogromny wpływ na trwałość użytkowania naszego sprzęgła.

Możemy stwierdzić, że sprzęgło ma ogromny wpływ na skrzynie biegów i odwrotnie. Niestety skrzynia biegów często cierpi z powodu złej obsługi sprzęgła. Niewłaściwe jego użytkowanie może doprowadzić uszkodzenia skrzynia biegów.

Jak zatem dbać o sprzęgło, aby idealnie współgrało z naszą skrzynia biegów?

Kwestia sprzęgła niestety jest kwestią sporną. Chodzi głównie o to, że oczekiwania klientów z roku na rok wzrastają diametralnie. Kupując auto chcemy, aby prowadziło się je idealnie, z niesamowitą lekkością, bez szarpnięć, mocnych drgań czy jakichkolwiek wibracji. Niestety, producenci wydając na rynek coraz nowsze modele samochodów, mimo wszystko nie są w stanie zwiększyć ilości miejsca pod maską. W związku z tym rozmiar sprzęgła czy skrzynie biegów pozostaje ten sam, a co za tym idzie nie ma możliwości połączenia tych wszystkich kwestii w jednym samochodzie. Oznacza to, że zestrojenie sprzęgła musi odbyć się na zasadzie kompromisów. Jednym ze sposobów projektowania sprzęgła jest zaprojektowanie go w taki sposób, aby przenosiło olbrzymie momenty obrotowe. Wiąże się to jednak z tym, że naciskając pedał, trzeba przełamać duży opór. Jaki więc wniosek z takiego projektu? Im mocniej bierze sprzęgło, tym gorszy komfort podczas jazdy. Aby więc uzyskać wysoki komfort pracy, który z reguły powstaje kosztem wytrzymałości, producenci muszą podnieść koszt i podatność na awarie. Zatem jeśli chcemy jeździć nowoczesnym samochodem, musimy traktować je delikatniej.

Leave a Comment