Najczęstsze przyczyny awarii skrzyni biegów

Decydując się się na zakup auta, zaraz po dokonaniu wyboru marki i modelu, musimy podjąć decyzję jaką skrzynie biegów chcemy w nim mieć. Przyjęło się, że skrzynia manualna jest zdecydowanie bardziej bezpieczna od automatu. Niestety awaria skrzyn biegow jest bardzo często usuwaną usterką. Co zatem może się w nich popsuć oprócz sprzęgła, które prowadzi z nimi ścisłą współpracę i dwumasowego koła zamachowego?

Bardzo często remonty skrzyni biegow dotyczą wadliwych przekładni, które są montowane w większości aut dostępnych na rynku, a które są niestety bardzo awaryjne. Naprawa skrzyni często wiąże się również z wadą fabryczną samochodu. Jedna wpadka konstrukcyjna lub jakościowa może doprowadzić do ogromnej lawiny błędów, które automatycznie wiążą się z regeneracja skrzyn biegow. Dzieje się tak, ponieważ producenci chcąc unowocześnić swoje auto zmieniają je tylko z zewnątrz. Pod maską zostaje to samo, również skrzynia biegów. Spowodowane jest to obniżeniem kosztów wytwarzania. Produkowane są różne podzespoły, nie tylko na własny użytek. Często sprzedawane są też konkurencji. Dla przykładu awaria dotycząca sześciobiegowej skrzynie biegow o kodzie M32, dotknęła nie tylko marki Opel i Chevrolet z General Motors, ale także problem wymagający naprawa skrzyni biegów dotknął samochody marki Fiat, Alfa Romeo, Lancia i Abartha.

Zapewnienia producentów samochodów, dotyczące masowej produkcji danego modelu skrzynie biegów, wcale nie oznaczają korzyści dla potencjalnych kupujących. Naprawa skrzyni jest dużo bardziej skomplikowana niż naprawa silnika. Remonty skrzyni biegów najczęściej muszą opierać się na oryginalnych podzespołach. W przypadku renowacja skrzyni biegów nie znajdziemy zamienników. Jesteśmy skazani na oryginalne części, które i tak są trudno dostępne na wolnym rynku. Każda naprawa skrzyn biegow nawet ta, która teoretycznie dotyczy prostej wymiany łożyska, musi odbyć się w oparciu o oryginalne podzespoły, które produkowane są dla autoryzowanych serwisów. Producenci celowo produkują takie skrzynie biegów, które są dostępne wyłącznie dla ASO. Nawet jeśli jakimś cudem uda się nam odczytać nazwę producenta i jej numer to szanse na dostanie jej na rynku są marne. Ponadto, ciekawym chwytem jest również to, że nawet jeśli dopasujemy odpowiednie łożysko niezbędne do naprawa skrzyni, to element do jego odpowiedniego mocowania jest 10krotnie droższy i taka wymiana okazuje się mało opłacalna. Jakie rozwiązanie więc wybrać, aby naprawa skrzyni biegów nie zrujnowała nas finansowo?

Leave a Comment