skrzynia biegow dsg

Skrzynia DSG – jej trwałość, podatność na awarię i koszty eksploatacji.

Od jakiegoś czasu głośniej zrobiło się o nowoczesnych skrzyniach DSG. W dzisiejszym artykule skupimy się, więc na podstawowych informacjach, co warto wiedzieć o popularnej skrzynie biegów.

Skrzynia DSG to zautomatyzowana przekładnia posiadająca dwa sprzęgła. Producenci chwalą się, że ten rodzaj skrzynia biegów posiada same zalety. W przeciwieństwie do tradycyjnych przekładni hydrokinetycznych nie odpowiada za większe zużycie paliwa i jest szybsza pd większości pozostałych skrzyń. W teorii mówi się, że zmiana biegu na wyższy, w przypadku skrzyni DSG, może nastąpić w przeciągu kilku milisekund.

Skrzynia DSG posiada jednak swoje wady, które w codziennym użytkowaniu są praktycznie niezauważalne. Należą do nich głównie niezbyt delikatna zmiana z 2 biegu na 1 oraz mało płynne ruszanie z miejsca. Większe problemy pojawiają się po kilku latach użytkowania. Niestety skrzynie biegow DSG dalekie są od starych przekładni hydrokinetycznych popularnego Mercedesa. Według opinii mechaników z niezależnych warsztatów, bezawaryjność skrzyni DSG sięga raptem granicy 150-200tys. km. Oczywiście są to tylko statystyczne dane, które tworzą jedynie wersje poglądowe. Są silniki, które pracują bezawaryjnie powyżej 200tys. km, ale zdarzają się również przypadki uszkodzeń po przejechaniu 60 tys. km.

Najlepszym sposobem na długowieczność skrzynia biegów DSG to regularna wymiana oleju co 60tys. km.

Na co powinniśmy zwracać uwagę decydując się na zakup samochodu ze skrzynią DSG?

Tak naprawdę jedną z takich poważnych awarii jest awaria tzw. mechatroniki, czyli elementu, który steruje pracą sprzęgieł. Łatwo ją rozpoznać, ponieważ następuje charakterystyczne szarpanie podczas zmiany biegów. Jest to bardzo droga awaria, ponieważ oscyluje w granicy 6-7tys., a trzeba przecież do tego doliczyć jeszcze koszt wymiany 1-1,5tys. zł. Kolejnym problemem może być uszkodzenie sprzęgła, którego koszt wynosi od 3 do 6tys. zł. Do tańszych awarii możemy doliczyć usterkę związaną z dwumasowym kołem zamachowym (2-3tys. zł) lub łożyska skrzyni w granicach 3tyś. zł.

Należy wziąć pod uwagę, że wymienione wyżej usterki są dość łatwe do zdiagnozowania i usunięcia. Według producenta, każda poważniejsza awaria wiąże się już z wymianą całej skrzyni biegów. Ceny wymiany skrzynia biegów różnią się w zależności od marki i modelu samochodu, ale np. w przypadku VW Golfa GTI z 2010 roku, posiadającego sześciobiegową przekładnię należy liczyć się z wydatkiem w wysokości od 23 do 28tys. zł. Jak widać skrzynie DSG mają wady i zalety. Należy wziąć jednak pod uwagę czy te zalety są adekwatne do kosztów, jakie może przysporzyć nam niespodziewana awaria.

Leave a Comment